Gosia i Andrzej: motywacja i efekty

Motywacja – perspektywa Gosi
Zdecydowałam się na udział w programie będąc na samym początku doktoratu. Wchodząc w karierę naukową, czułam się zagubiona i nie wiedziałam za bardzo, w którą stronę podążać ani jak zaplanować najbliższe lata, aby jak najwięcej wyciągnąć z tego okresu. Mój mentor, profesor Andrzej Białowiec, zaimponował mi ogromnym doświadczeniem naukowym i projektowym oraz licznymi współpracami międzynarodowymi, które są dla mnie bardzo ważne w zdobywaniu nowych umiejętności i wiedzy.
Na początku projektu nie miałam jasno określonego celu, a może miałam ich nawet zbyt wiele. Chciałam rozwijać się na każdym polu: realizować badania, pisać publikacje,, aplikować o granty, wyjechać na staż naukowy, angażować się w inicjatywy promujące naukę i wiele innych rzeczy. Jednak mój mentor pomógł mi odnaleźć kluczowy aspekt łączący wszystkie te działania i w trakcie współpracy skoncentrowaliśmy się na nim.
Uważam, że była to nieoceniona pomoc na tak wczesnym etapie kariery naukowej, dzięki której mogłam uporządkować priorytety i lepiej zaplanować najbliższe lata.
Motywacja – perspektywa profesora Andrzeja

Głównym czynnikiem motywującym mnie do udziału w programie Top Minds była chęć przekazania młodym adeptom nauki moich doświadczeń badacza, inżyniera, nauczyciela oraz ich otwarcie na współpracę i wychodzenie ze strefy komfortu. Istotne było dla mnie przekazanie jak poszukiwać nowych obszarów badawczych oraz jak radzić sobie z porażką i jak rozwijać się dzięki niej. Uważałem, że trudne momenty, pozwalają nam uczyć się i wyciągać wnioski. W swoim życiu spotkałem Mentora, który wiele mnie nauczył, pokazał z czym się będę mierzył i przygotował mnie do realizacji moich pasji naukowych. Liczyłem na to, iż również mogę komuś dać to co otrzymałem w przeszłości.
Współpraca
Dzięki temu, że oboje jesteśmy z Wrocławia, mieliśmy możliwość regularnych spotkań na żywo, co naszym zdaniem znacznie zwiększyło efektywność współpracy. Spotkania miały ustalony plan, jednak podchodziliśmy do niego elastycznie, dostosowując go do bieżących potrzeb. Podczas spotkań regularnie ustalaliśmy zadania domowe, które miały pomóc mi w doskonaleniu umiejętności. Były to między innymi analiza publikacji pod konkretnym kątem, poszukiwanie nowych obszarów rozwoju badań, czy pisanie krytycznych recenzji publikacji w celu zwrócenia uwagi na elementy, które można udoskonalić we własnych badaniach.
W trakcie współpracy opracowaliśmy precyzyjny plan działania, do którego regularnie wracaliśmy, aby upewnić się, że zmierzamy w odpowiednim kierunku:
- 10% – określam cel artykułu, potrafię podsumować główne kierunki badań w danej dziedzinie
- 25% – potrafię odróżnić dobrze i źle sformułowane pytania badawcze
- 50% – potrafię wskazać problemy badawcze w artykułach, identyfikuję pytania pozostające bez odpowiedzi
- 75% – potrafię analizować inne publikacje pod kątem możliwości dalszych badań, dostrzegam obszary rozwoju, rozwijam sceptycyzm wobec przedstawionych założeń, metod i wyników
- 100% – potrafię formułować i identyfikować problemy badawcze w obszarach o niskim stopniu eksploracji naukowej, lecz wysokim potencjale komercjalizacji – tym samym osiągnęliśmy cel współpracy
Efekty programu i podsumowanie – perspektywa Gosi

Współpraca z mentorem w ramach programu była nie tylko regularną pracą nad wyznaczonymi celami, ale także wsparciem w chwilach wątpliwości oraz okazją do szczerych rozmów z perspektywy osoby bardziej doświadczonej w świecie nauki. Jedną z największych wartości, które wyniosłam z tego programu, było nauczenie się próbowania i nieobawiania się porażki, która jest nieodłącznym elementem pracy naukowca.
Zdobyłam umiejętności nawiązywania współpracy międzynarodowej oraz nabrałam pewności siebie w kontaktach z czołowymi naukowcami w mojej dziedzinie. Dzięki temu udało mi się nawiązać współpracę z grupami badawczymi m.in. z uczelni takich jak Stanford, Penn State czy UPC.
Program TopMinds to jednak nie tylko współpraca z mentorem. To również udział w niezwykle inspirujących szkoleniach prowadzonych przez najlepszych polskich naukowców oraz możliwość poznania fascynujących osób z różnych dziedzin nauki, które zmagają się z podobnymi wyzwaniami i rozterkami podczas doktoratu.
Jestem bardzo wdzięczna za możliwość udziału w programie i z pełnym przekonaniem polecam tę fantastyczną przygodę każdemu, kto chce rozwijać się w świecie nauki.
Efekty – perspektywa prof. Andrzeja
Najważniejszym efektem, osiągnięciem wynikającym z udziału w programie Top Minds było dla mnie zrozumienie, iż nauka to nie tylko równania, eksperymenty, publikacje i projekty, to przede wszystkim ludzie, którzy mają swoje emocje, obawy, nierzadko strach przed nieznanym. Otrzymałem olbrzymią dawkę nowych odkryć w sferze interakcji międzyludzkich, trudności z jakimi mierzą się doktoranci, czy też wątpliwości pojawiających się w trakcie pracy naukowej. Poznałem także nowe obszary inżynierii, które mnie zainspirowały. Na swojego mentora wybrała mnie Pani Małgorzata i jestem jej bardzo wdzięczny.
Tekst autorstwa Andrzeja Białowca i Małgorzaty Mielczarek.