W gościnnych murach Politechniki Częstochowskiej
Mentoring w parach mentorskich dobiega półmetka. To dobra okazja do spotkania połówkowego programu TopMinds. Tym razem zaprosiliśmy mentorowanych oraz mentorki i mentorów do Częstochowy, gdzie partner tegorocznej edycji – Politechnika Częstochowska – zaproponował nam nie tylko gościnne uczelniane mury i posiłki, ale też ciekawy program. Nad organizacją spotkania lokalnie czuwała Krystyna Malińska i Danuta Dróżdż z Wydziału Infrastruktury i Środowiska Politechniki Częstochowskiej.
Spotkanie rozpoczęliśmy od prezentacji oferty stypendialnej programu Fulbrighta, z racji na trwający nabór do programów oferujących stypendia do USA dla osób z Polski.
Spotkanie było podzielone na dwie części. W pierwszej przedstawicielki Programu Fulbrighta opowiedziały o aktualnej ofercie, w drugiej – absolwentki i absolwenci stypendiów Fulbrighta (w większości z Politechniki Częstochowskiej) podzielili się swoim doświadczeniem aplikowania o stypendium i pobytu w USA. W spotkaniu wziął udział prorektor ds. współpracy w Politechnice Częstochowskiej prof. PCz Marek Warzecha, który powitał uczestników i z uwagą przysłuchiwał się wszystkim prezentacjom i dyskusjom.
Ofertę programów zaprezentowała zebranym koordynatorka programowa Patrycja Donaburska z Komisji Fulbrighta. Sabina Baraniewicz-Kotasińska, Ambasadorka Programu Fulbrighta (i absolwentka TopMinds 2018) opowiedziała z kolei o swojej historii aplikowania o stypendium Fulbrighta. Jak wspominała, w jej przypadku dość proste było uzasadnienie, dlaczego przedmiot jej badań wymaga wyjazdu do USA. Trudniejsze było uwierzenie, że ma szanse na stypendium i że aplikowanie na nie, to nie strata czasu. Na szczęście nie poddała się.
W kolejnej sesji Krystyna Malińska (Junior Research Award 2005-06), Artur Tyliszczak (Senior Award 2021-22) i Lena Caban (Junior Research Award 2022-23) z Politechniki Częstochowskiej oraz Maria Górna (STEM Impact Award 2019-20) z Uniwersytetu Warszawskiego opowiadali o swoich sukcesach i … porażkach w aplikowaniu o stypendia. Dzielili się m.in. doświadczeniami przygotowywania aplikacji, które odniosły sukces i tymi, które były napisane za szybko. Nie zabrakło historii o trudnościach w uzasadnianiu przeprowadzenia badań w USA (szczególnie w przypadku badań nie wymagających specjalistycznego sprzętu czy dostępu do archiwów). Wszyscy zgodzili się jednak co do tego, że bezpośrednia współpraca naukowa jest bezcenna a ta prowadzona przez internet może prowadzić do nieporozumień.
Pojawiły się też rekomendacje, jak choćby te, by przed zaplanowaniem wyjazdu sprawdzić jak wygląda kalendarz akademicki danej uczelni.
Zebrani na sali uczestnicy pytali m.in. o to kogo warto prosić o listy rekomendacyjne do aplikacji na stypendium, a także jak najlepiej nawiązywać kontakty w USA przed wyjazdem (tu Ambasadorka Programu Fulbrighta polecała bezpośredni kontakt mailowy).
Na sali obecni byli też inni absolwenci i absolwentki Fulbrighta, którzy włączyli się do dyskusji i dzielili się wiedzą nt. uczestnictwa w rozmowie kwalifikacyjnej, bycia ambasadorem polskiej kultury w USA, porównywali doświadczenia realizacji stypendium na dużych i znanych uczelniach vs. mniejszych uczelniach (to te drugie dają częściej więcej szansy na bezpośrednie wsparcie i współpracę z osobami z danej uczelni).
W kolejnej części spotkania mentorowani wzięli udział w wykładzie mecenas Ani Chorążewskiej pt. Ochrona pracy naukowej a etyka i prawo w badaniach naukowych.
Wykład pani mecenas pozwolił mentorowanym skonfrontować regulacje zawarte w aktach prawnych i kodeksach etyki naukowców z utrwalonymi w różnych środowiskach naukowych zwyczajami w zakresie kierowania i prowadzenia prac badawczych oraz atrybucji autorstwa publikacji oraz wynalazków. Uff… brzmi trudno? Dzięki poprowadzonym przez Anię zajęciom, zawierającym sporo konkretnych przykładów a także stworzonej przez nią przestrzeni do dyskusji nad problemami, z jakimi już w swojej karierze spotkali się mentees było dużo łatwiej! Dodatkowo, wykład poprzedzony był pytaniami do rozważenia we własnym zakresie, stąd mentorowani przyjechali przygotowani na pracę nad swoimi doświadczeniami w zakresie ochrony praw własności intelektualnej.
Mentorzy w tym czasie brali udział w superwizji mentorskiej. Pod kierunkiem Piotra Sulikowskiego (mentora tej i poprzednich edycji TopMinds) i Piotra Jaworskiego (naszego wieloletniego guru ws. mentoringu) mentorki i mentorzy podzielili się swoimi dotychczasowymi doświadczeniami i popracowali nad wyzwaniami, które pojawiły się w pierwszych miesiącach mentoringu. Pozyskali też nowe narzędzia pomocne w dalszej pracy z mentorowanymi. Był też kawałek ruchowy – mentorka Jola Zuzda zaproponowała grupie zestaw ćwiczeń na zdrowy kręgosłup.
W niedzielny poranek grupa miała również okazję do poznania dobrych praktyk z Politechniki dotyczących realizacji doktoratów międzynarodowych. Krystyna Malińska opowiedziała jak powstał i jest realizowany program wspólnych doktoratów z partnerami międzynarodowego konsorcjum realizującego projekt Nutri2Cycle (H2020, 2018-2023). Anna Jasińska ze Szkoły doktorskiej PCz (4 rok) oraz Danuta Dróżdż (dumna posiadaczka podwójnego dyplomu PhD i absolwentka TopMinds 2018) podzieliły się swoimi doświadczeniami z udziału w programie wspólnych, międzynarodowych doktoratów (tzw. joint PhD) w ramach projektu Nutri2Cycle i współpracy Politechniki Częstochowskiej i Uniwersytetu w Gent, Belgia.
Czas spędzony na Politechnice był pełen wrażeń i wiedzy niezbędnej uczestnikom na kolejnych etapach rozwoju.
Zobacz galerię zdjęć ze spotkania: https://photos.app.goo.gl/zbgsi4dRDjNau1Cc6